Jau nedaug kam kyla abejonių, kad ateities transportas – tvarus. Todėl sumanių energetikos sprendimų bendrovė „Ignitis“ ne tik nuolat investuoja į elektromobilių įkrovimo tinklo „Ignitis ON“ plėtrą ir inovacijų jame diegimą, bet stengiasi vystyti kitus su tvariu transportu susijusius projektus. Vienas tokių – ekologiško biometano tiekimas viešajam transportui. Galimybes ir apimtis dar labiau padidina tai, kad „Ignitis“ tiekiamas biometanas jau gaminamas ir Lietuvoje esančioje „Engertos“ jėgainėje.
Šiemet į nacionalinę teisę perkėlus Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2023/2413 (RED III), įsipareigota siekti transporto sektoriaus dekarbonizacijos. Kitaip sakant, degalų tiekėjai turės užtikrinti, kad atsinaujinantys energijos ištekliai jau 2030 metais sudarytų ne mažiau kaip 29 proc. šalies degalų balanse. Tam gali pasitarnauti ir biometanas, kuris dabar sudaro vos 1,5 procento visų sunaudojamų degalų. Kaip pastebi Mindaugas Protas, „Ignitis“ atsinaujinančių dujų skyriaus vadovas, permainas paskatinti gali ne tik esami įsipareigojimai, bet ir įprastoms degalų (benzinui ir dyzelinui) rūšims didėjantys mokesčiai ir besikeičiantis verslų bei technikos gamintojų požiūris – rinkoje jau yra dujiniais varikliais varomų ir biometaną galinčių naudoti vilkikų.
Saulius Bilys, biometano dujas suslegiančios ir transporto priemonėms kaip kurą tiekiančios įmonės „SG dujos“ vadovas, teigia, kad tokių alternatyvių energijos šaltinių naudojimas tampa net konkurenciniu pranašumu.
„Tokiu būdu transporto parkų savininkai ir valdytojai gali ne tik atitikti keliamus tvarumo reikalavimus, bet ir sutaupyti. Svarbiausia, kad transporto parkai, kurie naudoja iškastines gamtines dujas, jau dabar jas gali pakeisti identiškas savybes turinčiu biometanu, pagamintu iš atsinaujinančio energijos šaltinio – biologiškai skaidžių atliekų. Taip pat džiugina ir galimybes plačiau naudoti vietinį biometaną nes šios dujos jau ne tik importuojamos, bet ir gaminamos Lietuvoje“, – sako S. Bilys.
Vienas naujausių pavyzdžių – prie tarptautinės „Via Baltica“ magistralės Panevėžio rajone, Šilagalio kaime, šiemet pradėjusi veikti biometano gamybos jėgainė. „Ignitis“ partnerės UAB „Engerta“ valdoma jėgainė taip pat tapo pirmąja, prijungta prie Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) skirstomojo dujotiekio. Tai leidžia biometaną kaip mat nukreipti jo suslėgimui į įmonės „SG dujos“ valdomas dujų pildymo stotis.
9,2 mln. eurų kainavusiame projekte ketinama dar 2025 metų pabaigoje gaminti tiek biometano, kad jo pakaktų virš šimto kasdien po 600 kilometrų nuvažiuojančių vilkikų. Skaičiuojama, kad proveržiui šalies transporto sektoriuje būtent tokio kiekio sunkiasvorių transporto priemonių ir pakaktų.
„Džiaugiamės, kad Lietuvoje daugėja ne tik biometaną naudojančių transporto priemonių, bet ir jį gaminančių įmonių. Esame įsipareigoję valdyti visą „Engertos“ tiekimą ir tikimės, kad tokių partnerių ateityje atsiras vis daugiau, o biometano dujų naudojimo apimtys reikšmingai išaugs“, – teigia „Ignitis“ atstovas.
Toks pat ekologiškas kaip ir vandenilis
M. Protas aiškina, kad biometanas gaunamas iš biologiškai skaidžių, yrančių organinių maisto ir žemės ūkio atliekų, todėl laikomas tokiu pat ekologišku kaip „žalioji“ elektros energija ir vandenilis. Nors biometano dujų cheminė formulė tokia pati kaip ir gamtinių, tačiau jo išgavimo būdas yra žymiai palankesnis aplinkai, be to, gamybos procese susidaranti biomasė panaudojama tręšti ūkininkų laukus.
„Sutariama, kad biometano dujos nedidina šiltnamio efekto, nes jo žaliavos – biologiškai skaidžių atliekų – irimo metu išsiskiriančios dujos nepatenka į atmosferą, o yra surenkamos ir panaudojamos iš naujo. Be to, yra plačiai panaudojamos: elektros energijos gamyboje, pastatų šildymui ari kaip transporto priemonių kuras. Suprasdami biometano potencialą, pirmieji šalyje pradėjome jį importuoti ir tiekti verslo klientams, o plėtodami prekybos veiklą gavome ISCC sertifikatus (angl. International Sustainability and Carbon Certification, Tarptautinis tvarumo ir anglies dioksido sertifikatas)“, – teigia M. Protas.
Sprendimas tiekti biometano dujas priimtas ir dėl griežtėjančių tvarumo reikalavimų, pavyzdžiui, šiemet įsigalioja platesniam ratui įmonių prievolę savo veikloje diegti klimato kaitos mažinimo priemones įpareigojanti naujoji Energetinio efektyvumo direktyvos versija. Taip pat dėl ekonominių sumetimų bei geopolitinių rizikų – Rusijos keliama grėsmė skatina mažinti priklausomybę nuo gamtinių dujų, benzino ir dyzelino.
„Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje numatyta, kad jau 2030 metais benzininio ir dyzelinio transporto miestuose sumažės perpus. Vienas iš sprendimų – biometano naudojimas. Šios dujos laikomos vienu „žaliausių“ energijos išteklių, tad siekiant Žaliojo kurso tikslų, jo gamyba įgauna vis didesnę reikšmę ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europos Sąjungoje“, – pastebi „Ignitis“ atstovas.
 
   
       
       
       
       
      